Poseta oikein!
Kilpailijoilla on vielä kolme viikkoa aikaa saada poseeraukset kuntoon ennen Fitness Classicia. Tämä ei ole kovin paljon vaadittu, mutta silti lavalla nähdään hyviä fysiikoita, jotka pilataan huonolla esiintymisellä tai poseerauksilla.


Eilen Oslo Grand Prixissa kehonrakentajat Toni Kataja ja Tommi Heinonen olivat hyviä esimerkkejä siitä, että vaikka poseeraukset ovat kunnossa, niin lavaesiintyminen ei ole. Molemmat ukot katselivat lattiaa liian paljon, kun olisi pitänyt olla ainakin itsevarman näköinen! No, streamissa ainakin kuului Riku Kekkosen huuto, jossa hän huusi Tonille että tämä nostaisi päätänsä ylös.

Hyvä kilpailija ottaa katsekontaktia yleisöön ja ennen kaikkea yleisöön. Vaikka olisit kuinka ylivoimainen, niin poissaoleva katse ei ole voittajan ominaisuus. Toni ja Tommi handlaavat kyllä Kultsalla homman, mutta kävivät Oslossa hiukan kokeilemassa kisaamista.


Bikini- ja body fitnessissä ei ole poseerausohjelmaa tai pakollisia poseerauksia, mutta siinäkin on monilla hyvillä kilpailijoilla aika ihmeellisiä vääntöjä välillä lavalla. Suurimmat mokat ovat käsien pitäminen koukussa edessä, josta saa kuvan että kilpailija työntäisi kottikärryjä tai ajaisi mopoa. Toinen yleinen moka on käsien nostaminen etuasennossa liikaa sivulle ja olkapäiden nostaminen korviin, jolloin olkapäiden pyöreys häviää kokonaan ja samalla selkäkin pidentyy eikä sitä voida jännittää millään tavalla.


Tiimien harjoitukset eivät välttämättä riitä kaikille, sillä kisatilanteessa alkaa jännittämään liikaa jotain lihasta ja paljon treenattu asento menee palasiksi lavalla. Kilpailujännitys saa monien jännittämään myös liikaa lihaksia ja näin asennot muuttuvat siitä mitä on peilin edessä poseerausharjoituksissa opeteltu.


Liian moni niin keho- tai fitnesslajeissa kilpailija tekee samoja poseerauksia ja samalla tavalla kuin heidän idolinsa, vaikka keho ja sen mittasuhteet, saati sitten koko, eivät millään tavalla kohtaa todellisuutta. Kehonrakennuksessa, classic bodybuildingissa ja women’s physiquessa saatetaan käyttää jonkun idolin musiikkia tai jotain todella massiivista musiikkia kuten Wagneria tai raskasta metallia, vaikka kilpailijan keho ei vastaa yhtään sitä mitä tuomarit ja katsojat kuulevat.


Vielä voit harjoitella hyväksi esiintyjäksi. Tässä muutamia vinkkejä:


1. Tee kaikki poseerausasennot ja lavaesiintyminen itsesi näköiseksi. Älä matki ammattilaisia tai annan valmentajasi neuvoa sinua tekemään asennot kuten hän ne tekee, vaan tee ne omalla tavallasi.


2. Harjoittele poseeraamista kaksi kertaa enemmän kuin teet nyt, sillä lavalla oleminen kaikkine paineineen on raskaampaa kuin kovin aerobinen harjoitus, koska se on hetki, jolloin sinun pitää loistaa!


3. Valitse musiikki näyttämään persoonallisuuttasi, mutta ota huomioon, etteivät kaikki katsojat tai tuomarit ajattele samalla tavalla. Pyydä jotain asiantuntijaa katsomaan poseerauksesi ja olemaan sinulle rehellinen. On parempi tehdä vähemmän poseerauksia kuin tehdä muutama hyvä ja paljon epämääräisiä vääntelyitä lavalla.


4. Keskimääräinen sarja kestää vertailuineen lavalla 20 minuuttia, joten sinun pitää hallita perusasentosi vähintään saman ajan.


5. Unohda jo tässä vaiheessa peili ja pyri treenaamaan esiintymistäsi ilman peiliä. Peiliä voi käyttää välillä varmistuaksesi olevasi oikealla tiellä tai laittaa silmät kiinni poseerata, avata silmät ja katsoa sitten menikö asento kuten sen piti mennä.


6. Pyri visualisoimaan poseeraus- tai kilpailutilanne mielessäsi. Katse kuvia Kultsalta ja mieti miltä tuntuu olla siellä lavalla tuomarien ja katsojien edessä – kunnossa ja itsevarmana!


7. Olet koko ajan lavalla kaikkien nähtävänä, joten pidä perusasento tiukasti kiinni, mutta silti näytä rennolta. Monet löysäävät rivissä, kun eivät pääse ensimmäiseen vertailuun ja häviävät finaalipaikan siksi, koska luovuttavat kesken. Ja kaikille tiedoksi: alkukilpailun jälkeen pisteet nollataan ja kuusi finalistia lähtee lavalle ilman pisteitä! Kaikki on sinusta itsestäsi kiinni…


<< Takaisin uutisiin